De website katholiekleven.nl deelt verhalen over ‘katholiek leven’. Daphne van Roosendaal is eindverantwoordelijke: “Tegenwoordig kun je opgroeien zonder ooit bewust een katholiek tegen te komen.”
“Vier jaar geleden veranderde de inrichting van de Nederlandse televisie-omroepen. Onduidelijk was of de omroep Rooms-Katholiek Kerkgenootschap (RKK) een nieuw thuis zou vinden. Toen hebben de bisschoppen gezegd: we starten een eigen videokanaal. De bisschoppen wilden daarmee online vindbaar zijn voor geïnteresseerden. Veel is in verandering en internet speelt een steeds grotere rol. De bisschoppen kozen ervoor de krachten te bundelen en startten samen katholiekleven.nl, een platform dat laat zien hoe het katholieke geloof mensen motiveert te leven van geloof, hoop en liefde, in de gemeenschap van de katholieke kerk.”
“We hebben een dubbele doelgroep: betrokken parochianen en mensen die de kerk nog niet kennen. Ons logo beeldt uit: geloof, hoop en liefde. Denk daarbij aan drie glas-in-lood-ramen. In de kerk zie je eerst het raam van het geloof, waarop de ramen van de hoop en de liefde volgen. Van buiten zie je de ramen in spiegelbeeld en komt de liefde voorop. Zo willen wij video’s, artikelen en podcasts maken. Als een niet-gelovige kijkt, ziet hij eerst de liefde van de mensen, wat hopelijk nieuwsgierig maakt naar hun geloof.”
“Door aanwezig en vindbaar te zijn op internet. We doen niet aan marketing. Het is meer zoals een kerk ook aanwezig is in een dorp of stad. Onze video’s en andere bijdragen gaan over hoe mensen geloven. We maken bijvoorbeeld video’s en podcasts over vijf jaar Laudato si’ en over de kerk in tijden van het coronavirus. We maken ook videoverslagen van bijvoorbeeld een Mariaprocessie. Dan gaan we in gesprek met iemand die enthousiast is en deelneemt aan de processie.”
“Dat denk ik niet. We merken dat er veel interesse is in karakteristiek katholieke onderwerpen. Zo’n Mariaprocessie bijvoorbeeld, maar ook priesters, religieuzen, de eucharistie en andere items rond Maria. We zien dat jongeren en ouderen onze video’s bekijken. We maken katholiekleven.nl dan ook niet voor een bepaalde leeftijdscategorie.”
“We zijn nu vier jaar in de lucht. Het begon met een project van drie jaar waarin we het video-kanaal konden opstarten. De bisschoppen hebben die periode met nog eens drie jaar verlengd. Omdat sommige verhalen lastig te vertellen zijn via beelden, zijn we begonnen met podcasts en willen we meer artikelen schrijven voor de site. We hebben de ambitie om te groeien, maar vooral om mensen te bemoedigen. En om ze concreet te helpen, door bijvoorbeeld materiaal aan te bieden waar vrijwilligers in parochies iets mee kunnen. Door ze iets te geven waar ze trots op kunnen zijn en waarover ze kunnen vertellen: wil je weten wat ik geloof, in deze video wordt dat goed zichtbaar.”
‘Uiteraard, want communicatie is heel belangrijk. We leven in tijden waarin je kunt opgroeien zonder ooit bewust een katholiek tegen te komen. Internet is een belangrijke plek om ons verhaal te vertellen. Maar je kunt de katholieke kerk niet alleen tegenkomen op katholiekleven.nl, er zijn ook andere initiatieven. Maar het is wel onze uitdaging om in deze periode van drie jaar eens te meer te laten zien dat de website ook daarna in de lucht moet blijven.’