Een naslagwerk en inspiratiebron voor onderwijzers, dat wil de website Venstersopkatholiekgeloven.nl zijn. Sanneke Brouwers, die meewerkte aan de site, vertelt over de opzet en achterliggende gedachte.
Vorig jaar april schreef Dries van den Akker SJ in Ignis het drieluik ‘Mijn school katholiek?’ over de betekenis van katholiek onderwijs . Een vraag die ons nog steeds bezighoudt en aanmoedigt de katholieke identiteit in de praktijk te brengen. In zijn drieluik noemde Van den Akker het boek Mijn school is katholiek van Martha Hoffenkamp. Inmiddels is er een toegankelijk vervolg op dit boek gekomen, in de vorm van de website www.venstersopkatholiekgeloven.nl.
De website wil een informatiebron zijn voor mensen die meer willen weten over hoe en wat katholieken geloven. Het doel hiervan is leerkrachten te ondersteunen in het vormgeven aan de katholieke identiteit in het onderwijs. Dit kan op twee manieren.
Allereerst door een naslagwerk te zijn in het overdragen van katholieke basiskennis op grond van zeven thema’s: geloven, bronnen en verhalen, geloofsgemeenschap, vieringen, bezinning, samenleving, geschiedenis .
Daarnaast door de leerkracht aan het denken te zetten over vragen als ‘hoe gaan we met elkaar om?’, ‘Welke waarden en levenslessen wil jij meegeven?’ en ‘hoe blijf jij enthousiast in jouw werk?’. Deze vragen zouden collega’s met elkaar moeten uitwisselen om de katholieke traditie als een levende inspiratiebron te kunnen overbrengen.
De leerkracht speelt, naast de opvoeders en de kerken, een belangrijke rol in de ontwikkeling van een kind en daarmee ook in de levensbeschouwelijke ontwikkeling. Soms leidt dit tot een gespannen houding ten opzichte van levensbeschouwelijk gekleurd onderwijs omdat de invloed van de school op religieus gebied te weinig ruimte zou laten voor de eigen keuzes van het kind.
Levensbeschouwelijk onderwijs is nooit neutraal. Natuurlijk moeten kinderen de ruimte krijgen en kennis nemen van de verschillende visies die in de samenleving worden aangeboden. Dat betekent dat hun levensbeschouwelijke ontwikkeling moet worden gefaciliteerd. Kennis van de joods- christelijke wortels van onze cultuur hoort daarom niet alleen bij de levensbeschouwelijke ontwikkeling van leerlingen maar ook bij de algemene ontwikkeling. Door kennis te nemen van het christendom zal een kind meer begrijpen van de Nederlandse cultuur en geschiedenis. Waarschijnlijk zal dit weer leiden tot een nieuwsgierige en vragende houding op het gebied van levensbeschouwing en cultuur. Deze basis helpt hem eigen en verantwoorde keuzes te maken in het leven. Dit is de eerste stap naar levensbeschouwelijke volwassenheid.