Kruip in de huid van een Bijbels personage dat de verrezen Jezus heeft ontmoet. Jezuïet Dries van den Akker scheef hiervoor heel verrassende ervaringsberichten.
De 40-dagentijd is voor veel gelovigen een rijke periode. Er zijn veel mogelijkheden om met Jezus toe te leven naar zijn lijden, dood en opstanding. Een daarvan is de kruisweg. Die spreekt al sinds middeleeuwen velen aan. Waarom? Omdat we mensen van vlees en bloed ontmoeten op de kruisweg van Jezus: Simon die helpt, Veronica die zorgt, de vrouwen die huilen. Wij kunnen ons met hun machteloosheid en betrokkenheid identificeren. Daardoor voelen we makkelijker waarover de kruisweg gaat en bovendien zien we dat God erbij is in het lijden en niet veraf.
Niet zozeer lezen met je verstand, maar met je buik, noemde ik dat.
Waarom niet een dergelijk traject uittekenen voor de periode na Pasen, vroeg Jan Stuyt zich hier af. Gebedspodcast Bidden Onderweg vroeg jezuïet Dries van den Akker om teksten hiervoor te schrijven. Het resultaat is de verrassende podcastserie ‘Getuige van verrijzenis’.
“Ik ben er spontaan van uitgegaan dat ik de mensen uit de verrijzenisverhalen zelf aan het woord zou laten. Niet óver ze vertellen, maar me inleven in hun emoties, gevoelens. Ik werd daarbij geholpen door mijn ervaring als leraar. Hoe vaak heb ik voor de klas niet verhalen verteld als een personage uit de Bijbel. En heel vaak heb ik mijn leerlingen gevraagd dat ook te doen. Niet zozeer lezen met je verstand, maar met je buik, noemde ik dat. Want daar zitten de spanningen, de knopen, de vlinders. Daar voel je wat de personages in het verhaal doormaken.”
“Een van de opvallendste karakteristieken van de verrijzenisverhalen is het feit dat (de verrezen) Jezus het initiatief heeft. Hij zoekt zijn mensen op. Hij laat zich zien. En dan nog altijd op bijzonder bescheiden wijze. Tijdens het leven vóór zijn dood kwamen de mensen naar hem toe met een verzoek, of er werden er naar hem toe gebracht. Of hij ontmoette ze toevallig. Zelden (of nooit?) neemt hij het initiatief zoals hij dat doet na zijn verrijzenis.
‘Dat ben ik niet; dat is Christus die leeft in mij.’
“Een tweede kenmerk is het feit dat de leerlingen na de verrijzenis andere mensen zijn geworden. Van mensen die bij Jezus’ arrestatie allemaal de vlucht nemen tot moedige verkondigers. Het duidelijkste komt dat tot uiting in het geval van Petrus. Van iemand die zijn dierbare meester uit angst driemaal verloochende tot iemand die moedig getuigenis aflegde voor de hogepriester en de Hoge Raad, en zelfs een geseling trotseerde. Ik stel me voor: als we Petrus zouden vragen hoe hij zo ineens veranderd was, dan zou hij waarschijnlijk met een woord van Paulus antwoorden: ‘Dat ben ik niet; dat is Christus die leeft in mij’.”
“Geen van de vier evangelies vertelt hoe Jezus’ verrijzenis verliep. Dat blijft ongezegd. Wat we te horen en te zien krijgen is het gevolg van de verrijzenis. Hoe die inwerkt op Jezus’ leerlingen. Met andere woorden de verrijzenis wordt ons niet gepresenteerd als een objectief gegeven of als een leerstuk, maar als een relationeel gebeuren. Jezus’ verrijzenis doet iets met zijn mensen. Wat zij ervaren is: dat zijn vergeving, bemoediging, liefde en genadevolle aanwezigheid, die zo kenmerkend waren in zijn leven vóór zijn dood, ook na zijn wegvallen als menselijke persoon – om zo te zeggen – gewoon doorgaan. Zij vinden die Jezuskenmerken in zichzelf en in elkaar terug. Zij hebben daar een woord voor gevonden: heilige geest.
Ook Maria had de bevestiging nodig dat zijn genade en vergeving ‘gewoon’ doorging
“Het mysterie van Jezus’ verrijzenis is onbewijsbaar. Maar als je toch zoiets zoekt als een sterke aanwijzing, dan is dat volgens mij te vinden in de opvallende gedragsverandering van de leerlingen. Zij kunnen hun voeten en hun mond niet meer stil houden. Dat is wat in mijn bijdrage de hogepriester opmerkt.”
“Ignatius zegt in zijn Geestelijke Oefeningen dat het vanzelfsprekend is dat Jezus aan zijn moeder is verschenen; dat hoefde niet met een verhaal te worden geïllustreerd. Aanvankelijk schrok ik ervoor terug die ontmoeting te beschrijven. Volgens mij was er alleen maar delicate stilte. Totdat ik mij herinnerde dat Markus in zijn evangelie vertelt hoe zijn moeder er destijds op uitging om Jezus naar huis terug te halen. Hij was niet goed bij zijn hoofd geworden. Ze schaamde zich voor hem. Ook zij had de bevestiging nodig dat zijn genade en vergeving ‘gewoon’ doorging. Zo staat ze ineens heel dicht naast mij.”
De podcastserie Getuige van verrijzenis is een productie van Bidden Onderweg. Je kunt kruipen in de huid van: Maria Magdalena, Maria de moeder van Jezus, Petrus, Thomas, Kleofas (een emmaüsganger), de hogepriester en Claudia Procula, de vrouw van Pilatus.
Laat hier je e-mailadres achter. Dan ontvang je ieder weekend een nieuwe podcastmeditatie in je inbox.
Afbeelding: Jezus met de Emmaüsgangers, Arcabas