De religieuze identiteit van een school toont zich in méér dan in godsdienstlessen of vieringen. Maar hoe precies? Stijn De Smedt, sportleraar op een jezuïetencollege, vertelt over zijn ervaringen en idealen.
Stijn De Smedt is leraar lichamelijke opvoeding aan het Sint-Jozefscollege in Aalst en geeft vooral les in de eerste graad van de humaniora (12-14-jarigen). Hij is zelf een fervent sportman, muzikant en bewust gelovig geëngageerd.
“Ik probeer vreugde en blijdschap te brengen bij leerlingen”
Het Sint-Jozefscollege in Aalst is het grootste van de zeven Vlaamse jezuïetencolleges. CEBECO, de koepel van deze colleges, publiceerde in de herfst van 2015 de brochure Ignatiaanse pedagogie in 10 bewegingen, de vrucht van een redactiegroep van jezuïeten en leken die met de colleges verbonden zijn.
Philip Debruyne SJ is een Vlaamse jezuïet. Hij was redacteur-programmamaker voor de Katholieke Televisie- en Radio Omroep, directeur van Kerk en Wereld en is thans communicatiedeskundige voor de Europese jezuïeten en freelance foto- en videograaf.