De Indiase jezuïet en activist Siji Chacko probeert de hoop niet te verliezen, maar dagelijks plegen 28 boeren in zijn land zelfmoord als gevolg van mislukte oogsten. Wie staat op?
“Het is code rood voor de mensheid. De alarmbellen zijn oorverdovend en veel van de veranderingen bijna onomkeerbaar”, woorden van VN-Secretaris-Generaal Antonio Guterres tijdens de Klimaattop in Glasgow. Op de top waren zo’n tweehonderd landen vertegenwoordigd en nog veel meer demonstranten die op straat met posters liepen, met leuzen als ‘Houd 1,5°C in leven’. Ik was erbij in Glasgow. De die top die eindigde met onbevredigende resultaten, zeker voor mijn land India.
Volgens het Wereldmigratie Rapport 2022 is Azië het meest getroffen continent waar het om ontheemding van mensen door natuurrampen gaat. De impact van het klimaat op India is daarin geen uitzondering.
Overstromingen hebben in 2021 meer dan 13,59 miljoen hectare gewassen verwoest
In de afgelopen tien jaar telde India jaarlijks 21,5 miljoen klimaatvluchtelingen. In 2021 kwamen in de deelstaten Maharashtra, Uttarakhand en Kerala zo’n 226 mensen om als gevolg van extreme regenval. Cycloon Fani doodde ten minste 89 mensen in Oost-India en Bangladesh en veroorzaakte schade ter waarde van bijna 8,1 miljard dollar.
Veranderingen in de teeltpatronen als gevolg van de klimaatverandering hebben de Indiase boeren voor enorme uitdagingen gesteld. De kosten van productiemiddelen (zaden, water, arbeid) stijgen en alleen al in (de deelstaat) Maharashtra hebben overstromingen tussen juni en oktober in 2021 meer dan 13,59 miljoen hectare gewassen verwoest.
In India sterven elke dag meer dan 28 boeren en landarbeiders door zelfmoord. Dit is een alarmerende toename en een direct gevolg van mislukte oogsten. De boeren sluiten leningen af die ze niet meer terug kunnen betalen.
Intussen stijgt de temperatuur door. In Delhi, de hoofdstad van India, zal tegen het einde van de 21e eeuw de gemiddelde temperatuur naar verwachting met 5,3 graden Celsius zijn gestegen. Dit zou betekenen dat de maximumtemperatuur de 50 graden Celsius zal overschrijden en dat gedurende 187 dagen per jaar zal de temperatuur boven de 35 graden Celsius schieten. De zeespiegel van Mumbai zal tegen het einde van de eeuw waarschijnlijk met 60 centimeter stijgen.
Er is nauwelijks duidelijkheid over hoe dit actieplan wordt geïmplementeerd
De regering van India heeft hiertegen pro-actieve maatregelen genomen en stelde als één van de eerste tien landen een ‘Nationale Actieplan inzake Klimaatverandering’ vast. Dit actieplan staat onder rechtstreeks toezicht van de minister-president. Het identificeert en bevordert duurzame en energie-efficiënte manieren om de gevolgen van de klimaatcrisis te verminderen. Het plan bestaat uit acht nationale missies, zoals de zonnemissie, duurzame habitat, water, Groen India, duurzame landbouw, strategische kennis voor Klimaatactie.
Echter, volgens ‘Down to Earth’ (Centre for Science and Environment) is er nauwelijks duidelijkheid over hoe dit actieplan wordt geïmplementeerd en zijn de details van de begrotingstoewijzingen nog steeds niet duidelijk. Waar het in het plan vaak aan ontbreekt, is verantwoording en transparantie. Daarnaast is een meer holistische en alomvattende aanpak nodig.
Een van de uitdagingen in het klimaatbeleid is het geleidelijk afbouwen van het gebruik van steenkool. India heeft namelijk het op één na grootste netwerk van met steenkool gestookte elektriciteitscentrales. Bovendien heeft het als een van de weinige landen het gebruik van steenkool sinds 2015 opgevoerd. Hoewel de intenties van de Indiase regering bemoedigend zijn, zijn bovenstaande feiten ontmoedigend.
Volgens verschillende religieuze en filosofische tradities van Azië, vooral die van India, is het hele universum deel van ‘het lichaam van God’. De respectvolle zorg ervoor is een kernverantwoordelijkheid van iedereen. In de Bhagavad Gita, het heilige boek, spreken de Hindoes van ‘Sarva-bhuta-hite ratah’, wat ‘zij die genoegen scheppen in de zorg voor elk wezen’ betekent. Daarnaast stelt de Hindoeïstische, filosofische leer van Ahimsa (geweldloosheid) – gepropageerd en beleefd door Gandhi en anderen – dat we niet het recht hebben iemand kwaad te doen, ook de planeet niet.
Daarom hebben wij mensen niet het recht de aarde te plunderen
Het begrip ‘ons gemeenschappelijk huis’ uit encycliek Laudato Si’, gebaseerd op het woord ecologie wat ‘thuis’ betekent, is ook in onze Indiase traditie terug te vinden. We spreken van vasudaivakudumbakam (de hele wereld als één familie). Hier, in dit huis, heeft elk levend wezen een eigen recht, houdt het zijn eigen plaats en handhaaft het de orde en harmonie in de schepping. De aarde is dan een thuis en de leden zijn voor hun bestaan van elkaar afhankelijk. Voor gelovige mensen is de aarde een huis dat door God aan hun zorg is toevertrouwd, een plaats waar God woont. Daarom hebben wij mensen niet het recht de aarde te plunderen en schade toe te brengen aan deze kosmos waarin we wonen.
Niet alleen in Laudato Si’, maar ook in de Indiase tradities ligt een diepgaande uitnodiging tot een ‘metanoia’, een ecologische bekering. Ondanks de teleurstellingen en de grote uitdagingen, worden we uitgenodigd om “zonder de hoop te verliezen, te blijven meelopen met de kwetsbaren en ons krachtiger in te zetten, in pleidooien bij beleidsmakers voor beleidshervormingen ten gunste van klimaatrechtvaardigheid”, aldus pater generaal van de jezuïeten Arturo Sosa. “Laten we, als verantwoordelijke burgers van deze planeet, ons er samen toe verbinden ons deel te doen om voor ons gemeenschappelijk huis te zorgen.”
Afbeelding: Society of Jesus.