Veel belastingbetalers hebben moeite met de taal van de Belastingdienst. Oproep aan een nieuw kabinet: leer de belastingambtenaar communiceren in gewoon Nederlands.
De uitslag van de Tweede Kamerverkiezing laat een behoefte zien aan meer inspraak en democratie voor het volk. Nederland is in dit opzicht wel één van de meest vooruitstrevende landen, maar toch valt er nog veel te verbeteren. Elk jaar produceert de overheid weer tal van nieuwe maatregelen die de inspirerende kracht van vernieuwing in de kiem smoren.
Een van de ergste bronnen van frustratie is wel de Belastingdienst. Met grote professionele deskundigheid is een juridisch systeem opgebouwd waar een groot deel van de mensen en vooral ouderen niets van begrijpen. Iedereen ziet in dat er belasting moet worden betaald. Maar van een samenspraak tussen belastingbetaler en Belastingdienst is er geen sprake.
Elk jaar produceert de overheid weer tal van nieuwe maatregelen die de inspirerende kracht van vernieuwing in de kiem smoren.
Het gevolg is dat menig belastingbetaler, met name de oudere generatie en lager geschoolden, analfabeet blijven voor het belastingjargon. In die twee groepen bevinden zich veel mensen die niet goed met een computer kunnen omgaan.
De taal van de Belastingdienst is vaak onbegrijpelijk door haar juridische, rechtlijnige stijl in termen van schuld en boete. Wie niet de taal van de Belastingdienst spreekt, moet toevlucht nemen tot specialisten en opdraaien voor extra kosten, met de kans in handen te vallen van fraudeurs.
Het is moeilijk om de ongeschoolde belastingbetalers om te scholen. Veel eenvoudiger is het om de ambtenaren van de Belastingdienst te leren om in gewoon Nederlands te communiceren met formuleringen die iedereen kan begrijpen.
Democratie betekent ook dat het belastingbeleid de taal spreekt van het volk, om tot interactie te kunnen komen met het ‘gewone’ volk. Mijn hoop is dat het nieuwe kabinet aan deze relationele verarming van de bureaucratie iets gaat doen. Dat is niet alleen de taak van de overheid. Het is ook de taak van iedere afzonderlijke belastingambtenaar. Die moet binnen diens verantwoordelijkheid streven naar zo goed mogelijk menselijk contact met het volk.
Dit artikel verscheen eerder op Paul de Blots weblog over Business Spiritualiteit.