David Hockney voor zijn schilderij ‘De komst van de lente…’ Foto: EPA.
Metershoge landschappen in fascinerende kleuren schildert David Hockney. In Londen is momenteel een indrukwekkende tentoonstelling van hem te zien.
De Britse kunstenaar David Hockney, in 1937 geboren in Bradford, is al zestig jaar actief als tekenaar, fotograaf, schilder. Vrij spoedig na zijn artistieke opleiding verhuisde hij naar Los Angeles. Hij wordt beschouwd als een van de grootste kunstenaars van zijn generatie.
Vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw keerde hij terug naar zijn geboortestreek Yorkshire. In het begin van zijn carrière werkte hij voornamelijk als tekenaar van fijnzinnige portretten en huiselijke taferelen. Bepaalde locaties zoals het zwembad werden belangrijke ijkpunten in zijn werk, zoals A bigger splash uit 1967 (afbeelding rechts). Rond 1970 gaat hij werken met een nieuw medium, polaroidfoto’s, waarmee hij collages maakt, die een steeds grote formaat krijgen. Een bezoek aan de Vermeer-tentoonstelling in Den Haag in 1996 heeft belangrijke invloed op zijn manier van schilderen. Rond diezelfde tijd krijgt hij steeds meer aandacht voor het landschap in de Verenigde Staten (Grand Canyon) en in zijn geboortestreek.
Naar aanleiding van zijn fascinerende en metersgrote landschappen in verzadigde kleuren, met veel paars, werd Hockney uitgenodigd door de Royal Academy of Arts in London om het hele museum te gebruiken voor recent werk, maar ook voor nieuw te maken schilderijen, alle met het landschap als thema. Het is een overweldigend geheel geworden, zowel wat betreft formaten als wat betreft de kleurenpracht.
In de tentoonstelling herkent men de belangstelling van de kunstenaar voor fotografie en digitale media. Hockney werkte veel in de open lucht, maar liet zich ook helpen door rijdende constructies met zestien camera’s, die elk een vlak van het landschap in beeld brachten. Bepaalde taferelen bracht hij elk seizoen opnieuw in beeld, en van weggetjes, door bomen omzoomd, schilderde hij de wisseling van het licht naargelang het jaargetijde, zoals Claude Monet hooibergen schilderde, die in wisselend licht telkens van kleur verschieten.
Indrukwekkend op de tentoonstelling is zijn schilderij De komst van de lente in Woldgate, East Yorkshire in 2011. Het wordt gevormd door olieverven op 32 doeken, elk 91,4 x 121,9 cm., in totaal 365,8 x 975,4 cm. Het maakt deel uit van een groter werk, dat uit 52 delen bestaat. Horizontale boomstammen in paars en diverse bruine tinten worden overdekt door groene en gele blaadjes, terwijl aan de horizon groene boompartijen golven onder een gespikkelde hemel. De bodempartij is voorzien van bloemen en planten in verschillende tinten, die elk een individuele plaats krijgen toebedeeld. Het is een adembenemend geheel dat je niet moe wordt om te bekijken.
De tentoonstelling David Hockney. A Bigger Picture is te zien in Royal Academy of Arts, Londen (21 januari-9 april 2012), Guggenheim Museum, Bilbao (14 mei-30 september 2012), en Museum Ludwig, Keulen (27 oktober 2012-4 februari 2013).
Meer informatie: http://www.royalacademy.org.uk/exhibitions/hockney/
Paul Begheyn SJ is archivaris van de Nederlandse jezuïeten en directeur van het Nederlands Instituut voor Jezuïeten Studies. In zijn onderzoek en publicaties wil hij bruggen slaan tussen cultuur en religie.